Dit betekent de co 2 -uitstoot voor jouw bpm

In Nederland worden (op papier) schone en zuinige auto’s beloond met fiscale voordelen. Een lage uitstoot zorgt voor een lager bpm-bedrag. Autokopenduitsland.nl legt uit wat dat betekent als je een auto importeert.

De Nederlandse bpm is een extra aanschafbelasting op nieuwe auto’s en importauto’s. Vroeger werd de hoogte van de bpm gebaseerd op de nieuwprijs van een auto. Voor een dure auto met dure opties betaalde je automatisch meer bpm en voor een goedkope auto betaalde je weinig bpm. Voor importauto’s was dat jarenlang precies hetzelfde, maar tegenwoordig ligt dat anders. De hoogte van de bpm wordt nu bepaald door de co 2 -uitstoot van de auto. Deze uitstoot wordt vastgesteld op basis van de oude NEDC- of de nieuwe WLTP-meetmethode.

Afwijkend

Importeer je een oude(re) auto dan mag je de rest-bpm berekenen op basis van de gunstigste rekenmethode. Importeer je een jonge auto dan is de uitstoot bepalend voor de rest-bpm. Dat lijkt heel overzichtelijk maar dat is het niet. De uitstoot van een auto is namelijk niet in elk land hetzelfde. Vanwege de strenge belastingregels worden sommige nieuwe auto’s af-fabriek zuiniger afgesteld voor de Nederlandse markt. Hetzelfde model en type met dezelfde motor kan in Nederland bijvoorbeeld 89 gram co 2 per kilometer uitstoten, terwijl dat in Duitsland (of een ander Europees land) 94 gram co 2 per kilometer kan zijn.

Goed vergelijken

Wat betekent dat als je een auto importeert? Het betekent dat je heel goed moet controleren wat de werkelijke co 2 -uitstoot van jouw gedroomde importauto is. Je kan er namelijk niet van uit gaan dat de uitstoot gelijk is aan het model voor de Nederlandse markt. Een paar gram co 2 per kilometer méér lijkt misschien weinig, maar kan bij import honderden euro’s (en meer) aan extra bpm kosten. Sommige nieuwe auto’s zijn – of waren – in Nederland vrijgesteld van bpm. Koop je zo’n auto in het buitenland, dan kan je deze bpm-vrij importeren, maar alleen als de uitstoot identiek is aan de Nederlandse versie.

CVO/COC

Koop je een jonge auto waarbij de co 2 -emissie bepalend is voor de rest-bpm bij import? Vraag dan aan de verkoper naar het typegoedkeuringsdocument. In dit document, ook wel COC of CVO genoemd, staan de exacte technische gegevens van de auto. Deze gegevens zijn gekoppeld aan het chassisnummer. Op het document staat onder meer de officieel vastgestelde co 2 -uitstoot en aan welke emissienorm de auto voldoet (bv. Euro 4, Euro 5 of Euro 6). Met deze gegevens kan je vooraf een betrouwbare bpm-berekening maken.

Opvragen

Heeft de verkoper geen COC/CVO bij de auto? Vaak staat de uitstoot ook op het buitenlandse kentekenbewijs en anders kan je het typegoedkeuringsdocument (tegen betaling) opvragen bij de importeur of de autofabrikant. Er zijn ook bedrijven die dit voor je kunnen verzorgen.