Importauto op Nederlands kenteken zetten? Deze papieren heb je nodig

Een auto importeren is niet moeilijk als je de juiste stappen volgt. Een van de belangrijkste stappen gaat over de autopapieren. Alleen met de juiste documenten lukt het om een Nederlands kenteken voor jouw importauto aan te vragen. Welke papieren dat precies zijn, lees je hier.

Een groot deel van het importproces van een auto draait om administratieve zaken. Van de BPM- aangifte tot het aanvragen van een Nederlands kenteken, zonder de juiste documenten kom je nergens. Autokopenduitsland.nl zet overzichtelijk op een rij waarop je moet letten als je een auto in Duitsland koopt. Het maakt daarbij niet uit waar je de auto koopt: bij een particulier, een handelaar of een merkdealer. Controleer altijd of alle vereiste autopapieren bij de auto aanwezig zijn. Zonder deze papieren kan het lastig zijn, of zelfs onmogelijk, om een auto op Nederlands kenteken te zetten.

Voertuigpapieren

Welke Duitse autopapieren heb je nodig voor een Nederlands kenteken? Dat hangt van het bouwjaar van de auto af. In Duitsland bestaan de voertuigdocumenten uit twee delen: de Fahrzeugschein en de Fahrzeugbrief. Andere namen voor deze documenten zijn de Zulassungsbescheinigung Teil 1 en de Zulassungsbescheinigung Teil 2. Bij een oudere auto volstaan deze documenten om een Nederlands kenteken aan te vragen. Koop je een een auto met een geldige Duitse APK? Dan is het handig om het Duitse APK-bewijs mee te nemen. Bij import in Nederland neemt de RDW dan de vervaldatum over van de Duitse APK. Heeft de auto geen geldige APK?

CVO

Importeer je een jonge auto? Kijk dan goed of het CVO bij de autopapieren zit. Het CVO (Certificaat van Overeenstemming) is een soort geboortebewijs van de auto. Hierop staan de technische gegevens, de officieel vastgestelde co 2 -uitstoot en de emissienorm. Dit is met name van belang voor de BPM-afdracht bij import. De Duitse benaming van dit document is de Übereinstimmungsbescheinigung. Koop je een jonge auto zonder CVO? Let dan extra goed op. Een nieuwe CVO aanvragen bij een auto-importeur of autofabrikant is meestal mogelijk, maar dit kan veel tijd en geld kosten. Als je de BPM-berekening op een verkeerde uitstoot baseert, kan dat je bovendien veel geld kosten omdat de BPM hoger uitvalt.

Dubbelchecken

Je bent in Duitsland en je staat naast jouw toekomstige auto. Alle kentekenpapieren zijn aanwezig, net als het keuringsbewijs en de CVO. Dat is een goed begin, maar je bent nog niet klaar. Controleer de kentekendocumenten grondig op echtheid en controleer of de autogegevens op de kentekenpapieren (chassisnummer, uitvoering, etc.) overeenkomen met de auto. Klopt alles? Dan kan je met een vertrouwd gevoel verder met de proefrit en de onderhandelingen. En dan weet je ook zeker dat je na thuiskomst een set mooie gele kentekenplaten op jouw aanwinst kunt schroeven.