Kan het slim zijn om de bpm-afgifte uit te stellen?

Als je zelf een auto uit Duitsland importeert, moet je in Nederland meestal rest-bpm betalen. Pas daarna krijg je een Nederlands kenteken. In sommige situaties is het aantrekkelijk om de bpm-aangifte een maand uit te stellen. Autokopenduitsland.nl legt uit hoe dat zit.

De belasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) is de Nederlandse aankoopbelasting voor auto’s en motorfietsen. Bij nieuwe auto’s is de hoogte van de bpm afhankelijk van de co 2 -uitstoot. Sommige nieuwe auto’s zijn geheel of gedeeltelijk vrijgesteld van bpm, zoals elektrische auto’s en sommige hybrides. Deze auto’s kan je door de bpm-regels goedkoop importeren. Voor de meeste importauto’s met een traditionele verbrandingsmotor geldt dat je gewoon bpm moet betalen. De hoogte is afhankelijk van een aantal factoren. Bij jonge importauto’s is de hoogte van de co 2 -uitstoot bepalend. Bij oudere importauto’s is de bpm afhankelijk van de oorspronkelijke netto catalogusprijs.

Afschrijvingstabel

Gelukkig hoef je voor een gebruikte auto niet hetzelfde bpm-bedrag te betalen als voor een nieuwe auto. Hoe ouder de importauto, hoe minder bpm je betaalt. Er zijn verschillende rekenmethoden om de hoeveelheid rest-bpm voor een importauto te berekenen. Een van deze manieren is de bpm-afschrijvingstabel van de Belastingdienst zelf. In deze zogenoemde forfaitaire afschrijvingstabel staat met hoeveel procent de bpm per maand afschrijft. Grofweg betekent dit, dat elke maand dat een auto ouder is op het moment van de bpm-aangifte, je een lager bedrag aan rest-bpm betaalt.

Even wachten

Koop je een bijna nieuwe auto in Duitsland? Dan kan het interessant zijn om niet meteen bpm-aangifte te doen. Het moment waarop je aangifte doet, is namelijk bepalend voor de afschrijving volgens de forfaitaire tabel. Zeker als je een auto met een (relatief) hoge uitstoot invoert, kan even wachten je veel geld besparen. Vind je een zo laag mogelijk bpm-bedrag belangrijker dan een zo jong mogelijk bouwjaar? Zoek dan een Duitse occasion met de kleur, opties en kilometerstand van jouw keuze en kies een auto van een ouder bouwjaar of een oudere bouwmaand. Door de hogere forfaitaire afschrijving bespaar je zonder moeite extra geld op de rest-bpm.

Andere rekenmethodes

Bpm-aangifte doen op basis van de bpm-tabellen van de Belastingdienst is veilig en gemakkelijk. Als je de regels volgt, keurt de Belastingdienst een aangifte op tabelbasis eigenlijk altijd goed. Dit is echter niet altijd de goedkoopste manier om rest-bpm te betalen. Zeker als jouw importauto kleinere of grotere schade heeft, of een zeer hoge nieuwprijs, dan zijn er manieren om de bpm-afdracht te verlagen. Bijvoorbeeld met een bpm-aangifte op basis van de koerslijstwaarde of een taxatierapport.