Kan je afdingen als je in Duitsland een auto koopt?

Duitse autobedrijven werken met vaste prijzen. Onderhandelen en afdingen heeft dus geen zin. Dat is ten minste het beeld dat bij veel Nederlandse autokopers leeft. In de praktijk zijn Duitse autoverkopers best bereid om wat aan de prijs te doen. Maar dan moet je het wel op de juiste manier aanpakken.

Nederlanders zijn dol op korting. Korting vragen en onderhandelen over de prijs is een nationale sport. Zeker als het om grote aankopen zoals een auto gaat. In Duitsland gaat dat wat anders dan we hier gewend zijn. Als je de verkeerde onderhandelingsstrategie kiest, betaal je de volledige vraagprijs, of ga je zonder auto terug naar huis. Hoeveel geld of hoeveel procent korting je van een auto af kan praten, is vooraf niet te voorspellen. Het verschilt per auto, per autobedrijf, per regio en zelfs per stad. In economisch uitdagende tijden, met een lage koopbereidheid onder autokopers, kan je een scherpere prijs uitonderhandelen dan in een tijd waarin auto’s als warme broodjes over de toonbank gaan. Koop jij de auto niet voor de vraagprijs, dan doet een ander het wel. Is het stil in de showroom? Dan is de verkoper blij met iedere klant en kan je een betere deal sluiten.

Lagere prijzen

In Duitsland zijn de nieuwprijzen en occasionprijzen bijna altijd lager dan in Nederland. Koop je een Jahreswagen of een jonge gebruikte auto dan bespaar je gemakkelijk 20 tot 25 procent op de oorspronkelijke Duitse nieuwprijs. Net als in Nederland is de korting die je krijgt afhankelijk van verschillende factoren. Zoek je een populaire en courante auto? Dan gaat er over het algemeen minder van de prijs af. Doe vooraf dus grondig je huiswerk en vergelijk de verschillende vraagprijzen van de auto van jouw keuze. Is de vraagprijs hoog voor het bouwjaar, de kilometerstand en de uitvoering? Of is de vraagprijs al behoorlijk scherp? In het laatste geval is er meestal beperkte onderhandelingsruimte. Bij auto’s in het duurdere segment, of auto’s die al langere tijd te koop staan, is de kans op voordeel het grootst.

Cultuurverschil

Wil je een lagere prijs betalen, dan helpt het in Duitsland (maar eigenlijk overal) als je niet te snel op je doel af gaat. Laat de verkoper eerst de auto verkopen, wees beleefd en correct, en begin daarna pas over de prijs. Als de verkoper de auto graag wil verkopen, begint hij zelf over korting. Doe je zelf een tegenbod, houdt het dan netjes. Een belachelijk laag bedrag bieden beledigt de verkoper en komt de sfeer in het verkoopkantoor niet ten goede. De kans dat je zonder korting en zonder auto naar huis gaat, is groot. Met rationele argumenten bereik je het meest. Zeker als je kunt laten zien dat andere auto’s goedkoper zijn, of dat er gebreken zijn waardoor korting op zijn plaats is. Ben je tot over je oren verliefd op een auto? Bewaar je enthousiasme totdat het koopcontract is ondertekend. Anders is elke kans op korting bij voorbaat verkeken. Speel je het onderhandelingsspel slim, en houd je rekening met cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland, dan kan iedereen zijn of haar droomauto voor een aantrekkelijke prijs in Duitsland kopen.

Korting op afstand

Ben je een ervaren onderhandelaar en niet bang aangelegd? Met een gezonde portie lef kan het lukken om korting te krijgen voordat je de auto überhaupt zelf hebt gezien. Nadat je een paar keer met serieuze vragen heen en weer hebt gemaild of gebeld met het Duitse autobedrijf, en een band hebt opgebouwd met de verkoper, kan je thuis vanuit je luie stoel om korting vragen. Heb je de aankoopprijs per e-mail of door de telefoon uitonderhandeld voordat je de auto ophaalt? Of koop je de auto op afstand en ben je niet van plan om de auto zelf ‘live’ te bekijken? Laat in dat geval in het verkoopcontract vastleggen dat je de auto koopt onder voorbehoud van een aankoopkeuring (bijvoorbeeld door DEKRA) of onder voorbehoud van verzwegen gebreken. Mocht de auto in het echt grote mankementen vertonen, dan kan je het koopcontract ontbinden.

Doorverkoop

Tot slot een laatste advies. Het is goed om jezelf niet blind te staren op de korting die je bij aankoop krijgt. Koop je een auto met korting, maar met de verkeerde motor, de verkeerde kleur, de verkeerde uitvoering of de verkeerde opties, dan betaal je weliswaar minder geld, maar levert de auto in de toekomst bij doorverkoop aanzienlijk minder geld op.