Worden Duitse auto’s beter onderhouden?

'Alle Duitsers zijn zuinig op hun auto.' 'In Duitsland is een auto nog echt een heilige koe.' Dat is het beeld dat wij hebben van onze Oosterburen en hun voertuigen. Worden Duitse auto’s echt beter onderhouden dan Nederlandse auto’s? Of is dat onterecht? Autokopenduitsland.nl zocht het voor je uit.

We zeggen het vaker hier op Autokopenduitsland.nl. Duitsland is een echt autoland. Over het algemeen mag je stellen dat de gemiddelde Duitsers meer gevoel heeft bij zijn vierwieler dan de gemiddelde Nederlander. Er zijn diverse redenen waarom Duitsers over het algemeen zeer serieus omgaan met het onderhoud van hun auto. Net als in Nederland heeft ons buurland een verplichte autokeuring. Voor de strenge Hauptuntersuchung (HU) worden alle belangrijke veiligheidsonderdelen kritisch beoordeeld op een goede werking en op eventuele slijtage. Met de aanvullende Abgasuntersuchung (AU) ondergaat de auto een test om te controleren of de uitstoot van schadelijke stoffen binnen de eisen valt. Het grote verschil met ons land is de onafhankelijkheid van de periodieke keuring. De HU/AU wordt uitgevoerd door een onpartijdige keuringsinstantie en niet door een autobedrijf. De kans is kleiner dat een keurmeester iets over het hoofd ziet of bepaalde gebreken 'door de vingers ziet'.

Niet bezuinigen

Er zijn meer redenen waarom Duitsers niet zo snel bezuinigen op auto-onderhoud. De rijomstandigheden in Duitsland zijn een stuk veeleisender dan hier. De gemiddelde snelheid op de Autobahn ligt hoger, de wegen zijn vaak slechter en als je in de bergen woont, wil je er graag op kunnen vertrouwen dat alle belangrijke veiligheidsonderdelen van jouw auto, zoals de remmen en de banden, in topconditie verkeren. Daarbij kan de eigenaar van een auto in Duitsland een boete krijgen wanneer blijkt dat een ongeval is veroorzaakt door een technisch mankement aan het voertuig.

Strenge eisen

Een ander belangrijk verschil met Nederland: in Duitsland is het niet toegestaan om originele onderdelen zo maar om te wisselen voor andere onderdelen. Voor elke auto is vastgelegd welke banden- en wielmaten de eigenaar mag monteren. Wanneer een autobezitter een andere wielmaat monteert, of tuningonderdelen zoals een sportuitlaat, grotere remmen of spoilers, dan mag dat alleen als deze zijn voorzien van een keurmerk. Bovendien moet elke technische aanpassing worden vermeld op het kentekenbewijs. Kortom: er is aanzienlijk minder kans dat een Duitse auto is gemodificeerd met kwalitatief slechte of zelfs gevaarlijke onderdelen.

Punctueel

Worden Duitse auto’s beter onderhouden dan Nederlandse auto’s? Over het algemeen is het antwoord op deze vraag ‘ja’. Wat natuurlijk meehelpt, is dat de meeste Duitsers zeer precies en punctueel zijn. Een onderhoudsbeurt overslaan of uitstellen gebeurt niet zo snel. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Op Duitse occasionwebsites en autoportals kom je ook auto’s tegen – vooral van oudere bouwjaren – die een weinig florissante indruk maken. Aan de andere kant staan er ook auto’s van tien of twintig jaar te koop die in nieuwstaat verkeren. Koop daarom altijd een auto met een afgestempeld onderhoudsboekje en zoveel mogelijk oude garagerekeningen. Dan heb je de meeste zekerheid dat je een goede koop doet.